Partner serwisu
Drogi i autostrady

Koszty inwestycji budowlanych mogą wzrosnąć o ponad 13 procent z powodu koronawirusa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
06-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CAS/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Koszty inwestycji budowlanych mogą wzrosnąć o ponad 13 procent z powodu koronawirusa
fot. Pixabay
Trwająca od początku 2020 roku epidemia COVID-19 cały czas wpływa na gospodarkę zarówno globalną jak i lokalną, zmuszając przedsiębiorców do rewizji prognoz. Przeprowadzony przez CAS (Contract Advisory Services) raport przedstawia zmiany, jakie zaszły w realizacji projektów budowlanych. Został przygotowany na podstawie ankiety, jaką autorzy przesłali do osób z branży budowlanej, zajmujących się realizacją inwestycji budowlanych.

Odpowiedzi zawarte w ankiecie zostały udzielone w okresie od 28 marca do 1 kwietnia. Udział wzięło około 60 firm wykonawczych oraz 50 firm występujących w roli zamawiającego.

Około 82 proc. odpowiadających dostrzega negatywny wpływ pandemii na codzienną pracę. Nieco mniej, bo 81 proc. zauważyło negatywny wpływ pandemii na realizowane projekty inwestycyjno-budowlane. 19 proc. takiego wpływu jeszcze nie dostrzegło. Jednak już prawie wszyscy (98 proc. respondentów) oczekują, że taki wpływ będzie trwał bądź uwidoczni się w najbliższej przyszłości.

Ogromna większość wykonawców i zamawiających uważa, że wpływ pandemii spowoduje opóźnienia w realizacji projektów. Jedynie 4 proc. respondentów takiego wpływu nie dostrzegła bądź uważa, że opóźnienie będzie mniejsze niż 2 tygodnie.

Również znakomita większość przewiduje, że koronawirus wpłynie na wzrost kosztów realizacji projektów. Tylko 7 proc. z nich nie dostrzega takiego zagrożenia. Według analizy CAS, średni oczekiwany wzrost kosztów wskazywany przez budowlańców wynosi 13,32 proc. przy medianie 10 proc.

 

Wykres: CAS
Respondenci w większości uważają, że zaangażowane w realizację projektów strony wykazują dobrą wolę współdziałania i zrozumienie zaistniałych okoliczności związanych z negatywnym wpływem pandemii CoVID-19 na realizację projektów (65 proc.).

Tylko nieco mniej, bo 58 proc. ankietowanych uważa, że negatywny wpływ tych okoliczności zostanie sformalizowany pomiędzy stronami w formie zmiany umowy, czyli że strony po prostu dojdą do porozumienia w sprawie uwzględnienia tego wpływu w umowie. 15 proc. uważa, że będą konieczne, bądź nastąpią zmiany w prawie i negatywny wpływ pandemii zostanie usankcjonowany przez parlament bądź rząd w postaci specjalnych ustaw i rozporządzeń.

 
Wykres: CAS

Jednak 27 proc. profesjonalistów jest zdania, że negatywne skutki pandemii CoVID-19 doprowadzą do sporów pomiędzy stronami realizującymi projekty, które nie będą mogły być rozwiązane polubownie i znajdą rozstrzygnięcie dopiero na salach sądowych.

Wśród zakłóceń, które będą wynikiem stanu epidemii, podmioty biorące udział w ankiecie wskazywały jako najgroźniejsze: wstrzymanie trwających projektów, wstrzymanie nowych przetargów, redukcję liczby projektów w przyszłości oraz ponoszenie dodatkowych kosztów ogólnych w związku z wydłużeniem okresu realizacji.

Respondenci proponowali również szereg możliwych rozwiązań, które złagodziłyby niebezpieczne skutki epidemii. Wśród działań, które według nich powinien podjąć rząd znalazło się wprowadzenie stanu wyjątkowego. Inne możliwe rozwiązania to programy pomocowe państwa oraz Unii Europejskiej, wprowadzenie regulacji prawnych, które uniemożliwiałyby nałożenie kar za opóźnienia będące wynikiem pandemii, uregulowania ustawowe, zmiany w prawie, zmiany w PZP , specustawa przyznająca wykonawcom zamówień publicznych przedłużenie terminu (czas epidemii + czas mobilizacji) jeden dla wszystkich oraz określony procent zwiększający wynagrodzenie, a także wprowadzenie mechanizmów waloryzacyjnych które rozłożą koszty na wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

Drogi i autostrady

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

ep. 23 lutego 2022

Budimex: Przygotowujemy się do akcji szczepień jako pracodawca

Drogi i autostrady

Niedzielski: Polska rozważa częściowe zamknięcie granic

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

Drogi i autostrady

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

ep. 23 lutego 2022

Budimex: Przygotowujemy się do akcji szczepień jako pracodawca

Drogi i autostrady

Niedzielski: Polska rozważa częściowe zamknięcie granic

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5